ATC SCM40A
Aktywna wersja wielokrotnie nagradzanej kolumny SCM40
ATC znane jest z konstruowania studyjnej jakości aktywnych kolumn głośnikowych i tym samym wydajnych, wysoko prądowych wzmacniaczy wbudowanych w kolumny.
SCM40A to jednak model przeznaczony do użytku w domowych systemach audio. Zastosowana tutaj aktywna zwrotnica oraz trzy wzmacniacze o łącznej mocy 242W dla jednej kolumny, sprawiają że dźwięk jest jeszcze bardziej realistyczny.
Skoro grają lepiej od pasywnych, dlaczego nie aktywne?
Różnic pomiędzy pasywną a aktywną kolumną głośnikową jest mnóstwo, ale od czegoś trzeba zacząć.
Aktywna kolumna SCM40A to również aktywna zwrotnica z korekcją fazy, ze znaczącym zmniejszeniem zniekształceń intermodulacji na poziomie 20db. Zapewnia to doskonałą barwę dźwięku, ale też idealne odwzorowanie detali oraz dokładne obrazowanie lokalizacji instrumentów / dźwięku.
Głośnik basowy SCM40A zasilany jest wzmacniaczem o maksymalnej mocy 150W, średni 60W a wysokotonowy 32W a tym samym każda kolumna wyposażona jest w trzy wzmacniacze dla doskonałego zasilenia każdego z głośników
Krótkie prowadzenie sygnału z modułu aktywnego do każdego z trzech głośników również nie jest bez znaczenia. Właśnie dzięki takiej kombinacji straty na sygnale wzmocnionym zminimalizowane zostały maksymalnie względem rozwiązań pasywny i tym samym kabli głośnikowych rzędu 2-3 lub większej ilości metrów.
Sygnał z przedwzmacniacza lub przetwornika DAC do SCM40A prowadzony jest zbalansowanym kablem XLR, co w praktyce oznacza prąd bez wzmocnienia, sam czysty sygnał, który podlega zaledwie minimalnym stratom w trakcie przesyłania, nawet na poziomie XLRów długości 15m na kanał.
Rozwiązania aktywne są stałym elementem każdego studia nagrań a dzisiaj coraz częściej goszczą w naszych domach z uwagi na zauważalnie wyższe osiągnięcia muzyczne.
A więc jak grają SCM40A?
40ki w wersji pasywnej znane są z olbrzymiej rzetelności przekazu i odwzorowania detali w naturalnym kształcie dźwięku, bez podbarwień i wyostrzeń. SCM40A to natomiast znacznie wyższy poziom prezentacji z dużym naciskiem na lepszą kontrolę basu oraz duży wzrost dynamiki.
W zasadzie uwarunkowania techniczne i technologiczne sprawiają że porównania pomiędzy wersją pasywną a aktywną kompletnie nie mają sensu, gdyż fizyki nie oszukamy, to jednak zupełnie normalne jest wewnętrzne i światopoglądowe poszukiwanie brzmienia doskonałego.
Ciężko jest porównywać rozwiązanie które jest "na sterydach", do tego zwykłego, pasywnego, na którym branża zarabia na biżuterii w postaci co raz to nowych kabli głośnikowych za ciężkie pieniądze i do tego możliwości wymiany co chwilę wzmacniacza.
SCM40A to rozwiązanie szyte na miarę, bez kompromisów czy to wzmacniacz dobrze poprowadzi kolumny, czy też da się lepiej. SCM40A to rozwiązanie kompleksowe i docelowe, które zamyka wszelkie spekulacje co do wzmocnienia kolumny. Tutaj wszystko zależy już od źródła i wprowadzenia możliwie najlepszego sygnału.
Decydując się na wybór SCM40A mamy nadal otwartą drogę co do możliwości modyfikacji brzmienia w kierunku przez nas ściśle obranym, a jednocześnie mamy pewność że nasze kolumny, są idealnie spasowane ze wzmacniaczem zasilającym.
Specyfikacja SCM40A:
- Przetworniki ATC: 25mm jedwabna kopułka wysoko tonowa z magnesem neodymowym, legendarna miękka kopułka średnio tonowa 75mm, głośnik basowy 164mm SC
- Wzmocnienie selektywne ATC: 242Waty w klasie A/B – 150W bass, 60W średni, 32W wysoki
- Zwrotnica: Aktywna
- Pasmo przenoszenia (-6db): 48Hz-22kHz
- Dyspersja: ±80° w poziomie, ±10° w pionie
- Maksymalny SPL: 112dB
- Częstotliwość podziału: 380Hz & 3.5kHz
- Złącza: XLR
- Czułość wejścia: 1V
- Aktywne zabezpieczenie przed przeciążeniem
- Maskownica: metalowa, montowana na magnesie
- Wymiary (wys. x szer. x głęb.): 980x370x344mm
- Waga: 36 kg/sztuka
✅ Kolumna podłogowa jak sama nazwa wskazuje przeznaczona jest do ustawienia na podłodze i nagłośnienia pomieszczeń powyżej 18m2.
Z uwagi na swoją kubaturę skrzyni, powierzchnię większą od klasycznego monitora podstawkowego, prezentuje znacznie większy zakres basu, co przekłada się na pełniejsze wypełnienie dźwiękiem w zakresie uzupełnienia całego pasma.
Kolumna podłogowa wykonana jest zwykle w konstrukcji otwartej, z portem wentylowania skierowanym do przodu lub tyłu oraz zamknięta, która jest lekarstwem na niedociągnięcia akustyki pomieszczenia. Konstrukcja zamknięta kolumny podłogowej jest niezwykle skomplikowana i tym samym droższa w produkcji, jednak ostatecznie w klasycznym domowym pokoju odsłuchowym może stanowić rozwiązanie szyte na miarę.
✅ Stosowania jest zarówno w profesjonalnych systemach stereo jak i wielokanałowych systemach kina domowego jako głośniki frontowe odgrywające najważniejszą rolę w systemie kinowym.
Kolumna głośnikowa podstawą dobrego brzmienia
Obudowy niejednokrotnie wykonane są z takich materiałów jak marmur, szkło lub różnego rodzaju włókna węglowe, jednak są to rozwiązania bardzo kosztowne, nie tylko pod względem wartości materiału, z jakiego wykonana jest obudowa kolumny.
Dobrze skonfigurowany system audio to taki, którego jakość w równym stopniu determinują trzy elementy: kolumny, źródło dźwięku i wzmacniacz. Zwyczajowo została przyjęta reguła podobnych cen. Po 30% wartości przypada na kolumny, wzmacniacz i źródło, 10% to okablowania. Już w tym miejscu musimy obalić ten mit. W takim razie, gdzie leży granica optymalnego podziału kosztów zakupu? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy pamiętać o kilku zaleceniach ogólnych. Bezwzględnie pierwszą i najważniejszą zasadą jest rozpoczęcie budowy sytemu od zakupu kolumn, ponieważ to one, wraz z naszym pomieszczeniem, w największym stopniu wpływają na brzmienie i jakość dźwięku zestawu audio. Kolumny droższe nie muszą być wcale lepsze. Pamiętajmy również, że na każdym etapie poszukiwań kolumn warto robić bezpośrednie porównanie, nie ograniczając się wyłącznie do urządzeń w określonej cenie. I to właśnie na doborze odpowiednich kolumn skupimy się w tym artykule.
Budowa i design kolumny głośnikowej
Większość z nas jest wzrokowcami. Duża część producentów wykorzystuje ten fakt przy tworzeniu designu kolumn. Obudowy niejednokrotnie wykonane są z takich materiałów jak marmur, szkło lub różnego rodzaju włókna węglowe, jednak są to rozwiązania bardzo kosztowne, nie tylko pod względem wartości materiału, z jakiego wykonana jest obudowa kolumny, ale przede wszystkim z uwagi na właściwości akustyczne danego materiału. Weźmy na przykład fortepian, kontrabas, skrzypce – dlaczego wykonane są z drewna? Odpowiedź jest oczywista. To właśnie drewno jest najlepszym materiałem do stworzenia idealnego instrumentu. Pamiętajmy, że kolumna głośnikowa nie jest niczym innym jak instrumentem przetwarzającym impuls elektryczny w dźwięk. Oczywiście, gatunek drewna nie jest obojętny dla wartości akustycznej, stąd wielu producentów stosuje jego szlachetne gatunki. Jednak nadal najczęściej wykorzystywanym materiałem jest płyta MDF pokrywana fornirem lub naturalną okleiną. Patrząc na kolumnę, często instynktownie wyobrażamy sobie jej brzmienie. Bierzemy pod uwagę wiele czynników, jednak najważniejszym z nich jest wygląd samego głośnika. W Polsce panuje kult pewnych wybranych marek głośników. Utarła się zasada, że przetworniki proponowane przez jednego ze skandynawskich producentów są „idealne”, a kolumny zbudowane w ich oparciu są wręcz mistrzostwem świata. Ten schemat myślenia jest jednak błędny. Zakłada on, iż najważniejszym elementem, jaki powinniśmy brać pod uwagę przy satysfakcji z odsłuchu, jest jakość użytych głośników.
To banalne uproszczenie wynika z naszej niewiedzy.
Preferencje
Wybierając odpowiednie kolumny głośnikowe, musimy wziąć pod uwagę swoje preferencje muzyczne. Pamiętajmy, że głośniki wysokotonowe wstęgowe oraz miękkie kopułki tekstylne charakteryzują się dosyć miękkim jedwabnym brzmieniem w zakresie wysokich tonów, co zdecydowanie sprzyja gatunkom muzycznym takim jak: muzyka klasyczna, pop i gatunki pochodne od jazzu. Wielu producentów stosuje również kopułki metalowe, których natura jest nieco ostrzejsza, właściwa głównie dla muzyki rockowej oraz tzw. cięższego brzmienia.
Historia głośnika
Pierwszym głośnikiem był auxetophon, który został wynaleziony w 1898r. w Londynie przez Horacego Shorta. Głośnik ten miał swój debiut w 1900 r. na Wystawie Paryskiej.
Jego zadaniem było fonograficzne nadanie arii operowej z Wieży Eiffla. Maszyna była poruszana sprężonym powietrzem i podobno słychać ją było w całym Paryżu. Pierwszy dictograph – czyli głośnik elektryczny, prototyp większości dzisiejszych systemów, został skonstruowany w 1906 r., przez Millera Reese’a Hutchinsona i Kelly’ego Tunera. Elektrycznych głośników użyto publicznie po raz pierwszy we wrześniu 1912 r., kiedy firma Bell Telephone Co. we współpracy z Western Electric zainstalowała dwa chłodzone wodą nadajniki głośnikowe, induktor i dziesięć głośników w teatrze Olympic w Chicago. Ich zadaniem było wzmacnianie głosu ze sceny, ale przede wszystkim transmitowały na widownię efekty dźwiękowe spoza niej. Jako element systemu nagłaśniającego głośnik został zastosowany po raz pierwszy na początku 1913 r., kiedy gubernator stanu Oklahoma wygłosił mowę transmitowaną dla 345 osób odległych o 122 mile od miejsca nadawania. Głośnik magnetoelektryczny, który przypomina dzisiejsze modele został opatentowany w 1924 r. przez C.W. Rice’a i E.W. Kellog’a z firmy General Electric. Przełom polegał na wykorzystaniu magnesu, ruchomej cewki i membrany. Pierwsze kolumny, czyli głośniki zamknięte w obudowie opatentowano dopiero w 1958 r.
Monitor czy podłogówka
Często borykamy się z problemem wyboru między kolumną podstawkową, a podłogową. Panuje ogólne przekonanie, że do mniejszych pomieszczeń powinniśmy wybierać kolumny podstawkowe ze względu na ich wielkość. Zasada ta może mieć zastosowanie tylko w pomieszczeniach o powierzchni poniżej 10 m2. Nie każda kolumna podłogowa ma większą objętość wewnętrzną od typowych monitorów ze względu na swoją nietypową konstrukcję. Podłogówki czasem posiadają półkę ograniczającą objętość wewnętrzną do kilku litrów. Pamiętajmy, że decydując się na zakup monitorów, decydujemy się również na zakup podstawek, które niejednokrotnie zajmują dużo więcej miejsca niż kolumny podłogowe. Błędem jest postawienie monitorów na półce w regale. Specjalistyczne podstawki są zaprojektowane tak, aby separowały
kolumnę od podłoża, a nie współbrzmiały z nim, jak to ma miejsce w przypadku wspomnianej półki.
Bass-reflex
Tor bass-reflexu również nie jest obojętny. Co prawda zdarzają się konstrukcje zamknięte, jednak szkoda, że tak rzadko, bo tego typu kolumna lepiej radzi sobie z kontrolą basu. Większość kolumn jest konstrukcji otwartej, a ich port bass-reflexu skierowany jest do przodu, w podłogę lub do tyłu. W ustawieniu kolumn, zarówno tych pierwszych, jak i drugich, nie należy się specjalnie obawiać przesunięcia ich blisko ściany, jednak wentylowanie z tyłu wymusza minimalną odległość 30 cm od ściany.
Akustyka pokoju / pomieszczenia
Akustyka pomieszczenia odgrywa bardzo istotną rolę w odbiorze dźwięku przez słuchacza. W nowoczesnych pomieszczeniach, o dużych, marmurowych, płaskich i szklanych powierzchniach, pozbawionych miękkich wykończeń, tworzą się fale stojące, powodując w ten sposób liczne niepożądane odbicia dźwięku, w szczególności basu, co daje efekt chaosu dźwiękowego. Tego rodzaju właściwości akustyczne nie są najlepszą przesłanką do zakupu sprzętu muzycznego, zwłaszcza takiego z najwyższej półki.
Pamiętajmy jednak, że istnieją sposoby pozwalające dostosować do odsłuchu każde wnętrze. Oprócz rozwiązań specjalistycznych – dobieranych przez fachowców do konkretnego pomieszczenia, można zastosować również sposoby „domowe”. Materiałowe obicia mebli wypoczynkowych, zasłony, książki – to tylko niektóre elementy pochłaniające dźwięki i zapobiegające niepożądanemu rozprzestrzenianiu się fal akustycznych, a tym samym sprzyjające odkrywaniu nowego brzmienia znanych już nam płyt.
Jak słusznie zauważyłeś czynników przy wyborze odpowiedniej kolumny głośnikowej jest wiele. Powierz nam ekspertyzę w tej dziedzinie, skorzystaj z naszego doświadczenia.