Dynavoice Definition DF-6
Optymalna podłogówka do kina domowego i stereo 4 drożna
Dynavoice Definition DF-6 to jedne z największych kolumn w serii Definition. W przeciwieństwie do mniejszych DF-5 wyposażono je w dwa sześcioipółcalowe głośniki basowe. Kolumny grają błyskotliwie i przejrzyście, a bas jest niezwykle potężny.
Dynavoice Definition DF-6 to konstrukcja bas-reflex z dwoma otworami. Obydwa cechuje niespotykanie duża średnica, a zostały one umieszczone po przeciwległych stronach obudowy.Jeden na dole z przodu, drugi na dole z tyłu. Porty mają silnie wyprofilowane wyloty z tworzywa, ale przedłużenia z tektury. Objętość komory basowej jest bardzo duża, jednakże nie obejmuje ona całej kubatury obudowy, gdyż dla głośnika średniotonowego przeznaczono niezależną komorę.
Nietypowa jest konfiguracja głośników, szczególnie jak na kolumny w tanie niewysokiej cenie - pięć głośników i trzy częstotliwości, to więcej niż zwykle.
Dynavoice DF-6 prezentują wyjątkowe walory dynamiczne, porównywalne z nagłośnieniem profesjonalnym. Przy wysokiej częstotliwości i szybkości również nieprawdopodobne rozciągnięcie basu, który jest w dodatku czysty i bezproblemowy. Dynamika i bas jest tutaj poza zasięgiem większości kolumn na rynku w tej cenie.
Dla miłośników mocnego uderzenia i "makroemocji" to jedyny rozsądny wybór.
Głośniki wysoko tonowe
Wszystkie kolumny serii Definition wyposażone są w dwa niezwykłe tweetery. Rozwiązanie takie nie jest zbyt często spotykane, a jeżeli już, to w kolumnach ze znacznie wyższego zakresu cenowego. Za reprodukcję niższego podzakresu wysokich częstotliwości odpowiedzialna jest miękka kopułka, natomiast częstotliwości najwyższe przetwarza głośnik wstęgowy. Głośnik ten wytwarza wyjątkowo przyjemny i naturalny dźwięk.
X-change
Każdy człowiek ma inny wzorzec dźwięku, nie wspominając o różnym brzmieniu elektroniki odtwarzającej muzykę. Dlatego serię Definition wyposażono w terminale X-change. W górnej części terminalu znajdują się trzy pozłacane kontakty, które umożliwiają precyzyjne dostrojenie średniego zakresu częstotliwości. Można wybrać jedną spośród następujących opcji: –2 dB / 0 dB / +2 dB / +4 dB. Zmiana pozycji kontaktu zmienia całościowy charakter brzmienia kolumny. Unikamy w ten sposób stosowania regulatorów barwy we wzmacniaczu.
Obudowa
Warunkiem stabilności i czystości dźwięku jest dobrze wykonana, martwa akustycznie obudowa. Boczne ścianki wykonane są z 18 mm MDF-u, natomiast ścianki przednia i tylna z 15 mm MDF-u wzmocnionego dodatkową malowaną warstwą o grubości 25 mm. Ponadto skrzynki wzmacniane są wewnątrz sztywnymi prętami o wymiarach 4 x 15 mm. Tak znakomicie wykonaną obudowę z trudem znajdziemy wśród konstrukcji z wyższej półki cenowej.
Specyfikacja Dynavoice Definition DF-6:
- Konstrukcja basreflex 4-drożna, wentylowana do przodu i do tyłu
- Głośniki: 2 x 16,5cm kewlar, 1 x kopułka tekstyna, 1 x wstęgowy
- Podział pasma: 350/3200/12800hz
- Moc rms/maks: 175/250W
- Impedancja znamionowa: 6 Ohm
- Efektywność: 94db
- Pasmo przenoszenia: 25hz - 32khz (-3db)
- Wymiary 1100 x 222 x 400mm
- Waga: 24,4kg
✅ Kolumna podłogowa jak sama nazwa wskazuje przeznaczona jest do ustawienia na podłodze i nagłośnienia pomieszczeń powyżej 18m2.
Z uwagi na swoją kubaturę skrzyni, powierzchnię większą od klasycznego monitora podstawkowego, prezentuje znacznie większy zakres basu, co przekłada się na pełniejsze wypełnienie dźwiękiem w zakresie uzupełnienia całego pasma.
Kolumna podłogowa wykonana jest zwykle w konstrukcji otwartej, z portem wentylowania skierowanym do przodu lub tyłu oraz zamknięta, która jest lekarstwem na niedociągnięcia akustyki pomieszczenia. Konstrukcja zamknięta kolumny podłogowej jest niezwykle skomplikowana i tym samym droższa w produkcji, jednak ostatecznie w klasycznym domowym pokoju odsłuchowym może stanowić rozwiązanie szyte na miarę.
✅ Stosowania jest zarówno w profesjonalnych systemach stereo jak i wielokanałowych systemach kina domowego jako głośniki frontowe odgrywające najważniejszą rolę w systemie kinowym.
Kolumna głośnikowa podstawą dobrego brzmienia
Obudowy niejednokrotnie wykonane są z takich materiałów jak marmur, szkło lub różnego rodzaju włókna węglowe, jednak są to rozwiązania bardzo kosztowne, nie tylko pod względem wartości materiału, z jakiego wykonana jest obudowa kolumny.
Dobrze skonfigurowany system audio to taki, którego jakość w równym stopniu determinują trzy elementy: kolumny, źródło dźwięku i wzmacniacz. Zwyczajowo została przyjęta reguła podobnych cen. Po 30% wartości przypada na kolumny, wzmacniacz i źródło, 10% to okablowania. Już w tym miejscu musimy obalić ten mit. W takim razie, gdzie leży granica optymalnego podziału kosztów zakupu? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy pamiętać o kilku zaleceniach ogólnych. Bezwzględnie pierwszą i najważniejszą zasadą jest rozpoczęcie budowy sytemu od zakupu kolumn, ponieważ to one, wraz z naszym pomieszczeniem, w największym stopniu wpływają na brzmienie i jakość dźwięku zestawu audio. Kolumny droższe nie muszą być wcale lepsze. Pamiętajmy również, że na każdym etapie poszukiwań kolumn warto robić bezpośrednie porównanie, nie ograniczając się wyłącznie do urządzeń w określonej cenie. I to właśnie na doborze odpowiednich kolumn skupimy się w tym artykule.
Budowa i design kolumny głośnikowej
Większość z nas jest wzrokowcami. Duża część producentów wykorzystuje ten fakt przy tworzeniu designu kolumn. Obudowy niejednokrotnie wykonane są z takich materiałów jak marmur, szkło lub różnego rodzaju włókna węglowe, jednak są to rozwiązania bardzo kosztowne, nie tylko pod względem wartości materiału, z jakiego wykonana jest obudowa kolumny, ale przede wszystkim z uwagi na właściwości akustyczne danego materiału. Weźmy na przykład fortepian, kontrabas, skrzypce – dlaczego wykonane są z drewna? Odpowiedź jest oczywista. To właśnie drewno jest najlepszym materiałem do stworzenia idealnego instrumentu. Pamiętajmy, że kolumna głośnikowa nie jest niczym innym jak instrumentem przetwarzającym impuls elektryczny w dźwięk. Oczywiście, gatunek drewna nie jest obojętny dla wartości akustycznej, stąd wielu producentów stosuje jego szlachetne gatunki. Jednak nadal najczęściej wykorzystywanym materiałem jest płyta MDF pokrywana fornirem lub naturalną okleiną. Patrząc na kolumnę, często instynktownie wyobrażamy sobie jej brzmienie. Bierzemy pod uwagę wiele czynników, jednak najważniejszym z nich jest wygląd samego głośnika. W Polsce panuje kult pewnych wybranych marek głośników. Utarła się zasada, że przetworniki proponowane przez jednego ze skandynawskich producentów są „idealne”, a kolumny zbudowane w ich oparciu są wręcz mistrzostwem świata. Ten schemat myślenia jest jednak błędny. Zakłada on, iż najważniejszym elementem, jaki powinniśmy brać pod uwagę przy satysfakcji z odsłuchu, jest jakość użytych głośników.
To banalne uproszczenie wynika z naszej niewiedzy.
Preferencje
Wybierając odpowiednie kolumny głośnikowe, musimy wziąć pod uwagę swoje preferencje muzyczne. Pamiętajmy, że głośniki wysokotonowe wstęgowe oraz miękkie kopułki tekstylne charakteryzują się dosyć miękkim jedwabnym brzmieniem w zakresie wysokich tonów, co zdecydowanie sprzyja gatunkom muzycznym takim jak: muzyka klasyczna, pop i gatunki pochodne od jazzu. Wielu producentów stosuje również kopułki metalowe, których natura jest nieco ostrzejsza, właściwa głównie dla muzyki rockowej oraz tzw. cięższego brzmienia.
Historia głośnika
Pierwszym głośnikiem był auxetophon, który został wynaleziony w 1898r. w Londynie przez Horacego Shorta. Głośnik ten miał swój debiut w 1900 r. na Wystawie Paryskiej.
Jego zadaniem było fonograficzne nadanie arii operowej z Wieży Eiffla. Maszyna była poruszana sprężonym powietrzem i podobno słychać ją było w całym Paryżu. Pierwszy dictograph – czyli głośnik elektryczny, prototyp większości dzisiejszych systemów, został skonstruowany w 1906 r., przez Millera Reese’a Hutchinsona i Kelly’ego Tunera. Elektrycznych głośników użyto publicznie po raz pierwszy we wrześniu 1912 r., kiedy firma Bell Telephone Co. we współpracy z Western Electric zainstalowała dwa chłodzone wodą nadajniki głośnikowe, induktor i dziesięć głośników w teatrze Olympic w Chicago. Ich zadaniem było wzmacnianie głosu ze sceny, ale przede wszystkim transmitowały na widownię efekty dźwiękowe spoza niej. Jako element systemu nagłaśniającego głośnik został zastosowany po raz pierwszy na początku 1913 r., kiedy gubernator stanu Oklahoma wygłosił mowę transmitowaną dla 345 osób odległych o 122 mile od miejsca nadawania. Głośnik magnetoelektryczny, który przypomina dzisiejsze modele został opatentowany w 1924 r. przez C.W. Rice’a i E.W. Kellog’a z firmy General Electric. Przełom polegał na wykorzystaniu magnesu, ruchomej cewki i membrany. Pierwsze kolumny, czyli głośniki zamknięte w obudowie opatentowano dopiero w 1958 r.
Monitor czy podłogówka
Często borykamy się z problemem wyboru między kolumną podstawkową, a podłogową. Panuje ogólne przekonanie, że do mniejszych pomieszczeń powinniśmy wybierać kolumny podstawkowe ze względu na ich wielkość. Zasada ta może mieć zastosowanie tylko w pomieszczeniach o powierzchni poniżej 10 m2. Nie każda kolumna podłogowa ma większą objętość wewnętrzną od typowych monitorów ze względu na swoją nietypową konstrukcję. Podłogówki czasem posiadają półkę ograniczającą objętość wewnętrzną do kilku litrów. Pamiętajmy, że decydując się na zakup monitorów, decydujemy się również na zakup podstawek, które niejednokrotnie zajmują dużo więcej miejsca niż kolumny podłogowe. Błędem jest postawienie monitorów na półce w regale. Specjalistyczne podstawki są zaprojektowane tak, aby separowały
kolumnę od podłoża, a nie współbrzmiały z nim, jak to ma miejsce w przypadku wspomnianej półki.
Bass-reflex
Tor bass-reflexu również nie jest obojętny. Co prawda zdarzają się konstrukcje zamknięte, jednak szkoda, że tak rzadko, bo tego typu kolumna lepiej radzi sobie z kontrolą basu. Większość kolumn jest konstrukcji otwartej, a ich port bass-reflexu skierowany jest do przodu, w podłogę lub do tyłu. W ustawieniu kolumn, zarówno tych pierwszych, jak i drugich, nie należy się specjalnie obawiać przesunięcia ich blisko ściany, jednak wentylowanie z tyłu wymusza minimalną odległość 30 cm od ściany.
Akustyka pokoju / pomieszczenia
Akustyka pomieszczenia odgrywa bardzo istotną rolę w odbiorze dźwięku przez słuchacza. W nowoczesnych pomieszczeniach, o dużych, marmurowych, płaskich i szklanych powierzchniach, pozbawionych miękkich wykończeń, tworzą się fale stojące, powodując w ten sposób liczne niepożądane odbicia dźwięku, w szczególności basu, co daje efekt chaosu dźwiękowego. Tego rodzaju właściwości akustyczne nie są najlepszą przesłanką do zakupu sprzętu muzycznego, zwłaszcza takiego z najwyższej półki.
Pamiętajmy jednak, że istnieją sposoby pozwalające dostosować do odsłuchu każde wnętrze. Oprócz rozwiązań specjalistycznych – dobieranych przez fachowców do konkretnego pomieszczenia, można zastosować również sposoby „domowe”. Materiałowe obicia mebli wypoczynkowych, zasłony, książki – to tylko niektóre elementy pochłaniające dźwięki i zapobiegające niepożądanemu rozprzestrzenianiu się fal akustycznych, a tym samym sprzyjające odkrywaniu nowego brzmienia znanych już nam płyt.
Jak słusznie zauważyłeś czynników przy wyborze odpowiedniej kolumny głośnikowej jest wiele. Powierz nam ekspertyzę w tej dziedzinie, skorzystaj z naszego doświadczenia.