McIntosh XR100
Wysokiej klasy 4-drożna kolumna podłogowa
XR100 to pełnopasmowe audiofilskie kolumny podłogowe, wykonane w Binghamton, w stanie Nowy Jork z najlepszych materiałów, przeznaczone do systemów stereo jak i wielokanałowych.
Inżynierowie firmy McIntosh poświęcili wiele lat pracy nad udoskonalaniem serii XR, używają do ich konstrukcji najlepszych materiałów na świecie, na przykład tytanu w przetwornikach średnio i wysokotonowych. Typowy zestaw kolumn w przeznaczeniu do kina domowego, firmy McIntosh może składać się z pary XR100, jednego głośnika LCR80 pełniącego rolę kolumny centralnej oraz jednej pary XR50 odtwarzającej dźwięki kanałów tylnych.
Kolumny XR100 to doskonała baza stereo o znakomitych możliwościach muzycznych.
NOWE GŁOŚNIKI XR100
Nowa seria XR charakteryzuje się zastosowaniem licznych najnowocześniejszych technologii, które umożliwiają odtwarzanie najwyższej jakości dźwięku. Rezultatem wprowadzenia licznych ulepszeń jest głębsza scena dźwiękowa oraz wrażliwsze i bogatsze oddanie niuansów muzycznych. Ciekawostką jest zastosowanie maskownic, powleczonych neutralną sonicznie czarną tkaniną, które łączą się z obudową dzięki użyciu magnesów. XR100 to pełnopasmowe zestawy głośnikowe, które łączy z XR50 podobna technologia, ale dodatkowo posiadają one głębszy bas i wyższy poziom natężenia dźwięku.

13 GŁOŚNIKÓW W JEDNEJ KOLUMNIE
Pełne pasmo częstotliwości oraz wysoki zakres dynamiki udało się uzyskać przy zachowaniu eleganckiego wyglądu. W każdej z kolumn znajduje się, aż trzynaście przetworników, które umożliwiają odtworzenie najniższych basów, eliminując potrzebę użycia subwoofera.
XR100 mogą być podłączone do wzmacniaczy o mocy do 600 Watów na kanał. Dzięki temu kolumny są w stanie odtworzyć prawdziwą dynamikę koncertu na żywo i ścieżki dźwiękowej. Wszystkie wymienione kolumny dostępne są w trzech kolorach drewnianych oklein o wysokim połysku: czarnym, perłowym klonie i czerwonym orzechu.
SPECYFIKACJA MCIONTOSH XR100
- Konstrukcja: 4-drożna, wolnostojąca podłogowa (13 głośników)
- Impedancja nominalna: 8 ohm
- Sugerowana moc wzmacniacza: 75 - 600 wat
- Głośniki basowe: (4sz.) 6" Cast Frame, LDHP, Poly Cone
- Głośniki średniotonowe: (8szt.) 2" Inverted Titanium Dome Midrange, (2szt) 2" Titanium Dome Tweeter, łącznie 10 głośników średnotonowych
- Głośnik wysokotonowy: (1szt.) 3/4" Tytanowa kopułka
- Pasmo przenoszenia: 30Hz-45kHz SPL
- Skuteczność: 2.8V/1m 87dB
- Częstotliwość zwrotnicy: 300Hz-2Khz-8kHz
- Wymiary (SZER. x WYS. x GŁ.) 8" (20.3cm) x 51" (129.5cm) x 18-1/2" (46.9cm) (w tym złącza głośnikowe)
- Dostępne wykończenia: czarny, orzech czerwony, klon gruszy
- Waga: 31kg, z opakowaniem 37.6 kg
McIntosh XR100
Ported 4-Way Floor Standing
The XR100 is a full-band audiophile floorstander made in Binghamton, New York City from the finest materials for both stereo and multi-channel systems.
McIntosh engineers have spent many years working to improve the XR Series, using the best materials in the world, such as titanium in the midrange and tweeter. A typical home theater speaker system from McIntosh can consist of an XR100 pair, one LCR80 centre column loudspeaker and one XR50 rear channel loudspeaker.
THE NEW SPEAKERS XR100
The new XR series features a number of state-of-the-art technologies that enable you to reproduce the highest quality sound. The result of numerous improvements is a deeper soundstage and a more sensitive and richer rendering of musical nuances. An interesting feature is the use of masks, coated with a sonically neutral black fabric, which connect to the casing thanks to the use of magnets. The XR100 is a full-range speaker system that combines similar technology with the XR50, but with deeper bass and higher sound pressure levels.

13 SPEAKERS IN ONE COLUMN
The full frequency range and high dynamic range are achieved while maintaining an elegant appearance. There are thirteen drivers in each speaker that can reproduce the lowest bass, eliminating the need for a subwoofer.
The XR100 can be connected to amplifiers up to 600 watts per channel. This allows the speakers to reproduce the true dynamics of a live concert and soundtrack. All these speakers are available in three high gloss wood veneer colors: black, pearl maple and red walnut.
SPECIFICATION MCINTOSH XR100
- System Type - Ported 4-Way Floor Standing (13 speakers)
- Impedance Nominal - 8 Ohms
- Power Rating - 75 to 600 Watts
- Frequency Response - 30Hz to 45kHz
- Sound Pressure Level, 2.8V/1m - 87dB
- Crossover - 300Hz, 2kHz, 8kHz
- Number of Woofers - 4
- Woofer Size - 6"
- Woofer Type - Cast Frame, LD/HP®, Poly Cone
- Number of Midranges - 10
- Midrange Size - 2"
- Midrange Type - 8 Inverted Titanium Dome Midranges covering 300Hz to 2kHz, and 2 Inverted Titanium Dome Midrange-Tweeters covering 2kHz to 8kHz
- Number of Tweeters - 1
- Tweeter Size - 3/4"
- Tweeter Type - Titanium Dome
- Grille - Black knit cloth, magnetically attached
- Available Finishes - Red Walnut, Black, Pear Maple
- Dimensions (W x H x D) - 8" (20.3cm) x 51" (129.5cm) x 18-1/2" (46.9cm) (including cables and connectors)
- Weight - 68.5 lbs (31.1 kg), Shipping Weight
- 83 lbs (37.6 kg)
✅ Kolumna podłogowa jak sama nazwa wskazuje przeznaczona jest do ustawienia na podłodze i nagłośnienia pomieszczeń powyżej 18m2.
Z uwagi na swoją kubaturę skrzyni, powierzchnię większą od klasycznego monitora podstawkowego, prezentuje znacznie większy zakres basu, co przekłada się na pełniejsze wypełnienie dźwiękiem w zakresie uzupełnienia całego pasma.
Kolumna podłogowa wykonana jest zwykle w konstrukcji otwartej, z portem wentylowania skierowanym do przodu lub tyłu oraz zamknięta, która jest lekarstwem na niedociągnięcia akustyki pomieszczenia. Konstrukcja zamknięta kolumny podłogowej jest niezwykle skomplikowana i tym samym droższa w produkcji, jednak ostatecznie w klasycznym domowym pokoju odsłuchowym może stanowić rozwiązanie szyte na miarę.
✅ Stosowania jest zarówno w profesjonalnych systemach stereo jak i wielokanałowych systemach kina domowego jako głośniki frontowe odgrywające najważniejszą rolę w systemie kinowym.
Kolumna głośnikowa podstawą dobrego brzmienia
Obudowy niejednokrotnie wykonane są z takich materiałów jak marmur, szkło lub różnego rodzaju włókna węglowe, jednak są to rozwiązania bardzo kosztowne, nie tylko pod względem wartości materiału, z jakiego wykonana jest obudowa kolumny.
Dobrze skonfigurowany system audio to taki, którego jakość w równym stopniu determinują trzy elementy: kolumny, źródło dźwięku i wzmacniacz. Zwyczajowo została przyjęta reguła podobnych cen. Po 30% wartości przypada na kolumny, wzmacniacz i źródło, 10% to okablowania. Już w tym miejscu musimy obalić ten mit. W takim razie, gdzie leży granica optymalnego podziału kosztów zakupu? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy pamiętać o kilku zaleceniach ogólnych. Bezwzględnie pierwszą i najważniejszą zasadą jest rozpoczęcie budowy sytemu od zakupu kolumn, ponieważ to one, wraz z naszym pomieszczeniem, w największym stopniu wpływają na brzmienie i jakość dźwięku zestawu audio. Kolumny droższe nie muszą być wcale lepsze. Pamiętajmy również, że na każdym etapie poszukiwań kolumn warto robić bezpośrednie porównanie, nie ograniczając się wyłącznie do urządzeń w określonej cenie. I to właśnie na doborze odpowiednich kolumn skupimy się w tym artykule.
Budowa i design kolumny głośnikowej
Większość z nas jest wzrokowcami. Duża część producentów wykorzystuje ten fakt przy tworzeniu designu kolumn. Obudowy niejednokrotnie wykonane są z takich materiałów jak marmur, szkło lub różnego rodzaju włókna węglowe, jednak są to rozwiązania bardzo kosztowne, nie tylko pod względem wartości materiału, z jakiego wykonana jest obudowa kolumny, ale przede wszystkim z uwagi na właściwości akustyczne danego materiału. Weźmy na przykład fortepian, kontrabas, skrzypce – dlaczego wykonane są z drewna? Odpowiedź jest oczywista. To właśnie drewno jest najlepszym materiałem do stworzenia idealnego instrumentu. Pamiętajmy, że kolumna głośnikowa nie jest niczym innym jak instrumentem przetwarzającym impuls elektryczny w dźwięk. Oczywiście, gatunek drewna nie jest obojętny dla wartości akustycznej, stąd wielu producentów stosuje jego szlachetne gatunki. Jednak nadal najczęściej wykorzystywanym materiałem jest płyta MDF pokrywana fornirem lub naturalną okleiną. Patrząc na kolumnę, często instynktownie wyobrażamy sobie jej brzmienie. Bierzemy pod uwagę wiele czynników, jednak najważniejszym z nich jest wygląd samego głośnika. W Polsce panuje kult pewnych wybranych marek głośników. Utarła się zasada, że przetworniki proponowane przez jednego ze skandynawskich producentów są „idealne”, a kolumny zbudowane w ich oparciu są wręcz mistrzostwem świata. Ten schemat myślenia jest jednak błędny. Zakłada on, iż najważniejszym elementem, jaki powinniśmy brać pod uwagę przy satysfakcji z odsłuchu, jest jakość użytych głośników.
To banalne uproszczenie wynika z naszej niewiedzy.
Preferencje
Wybierając odpowiednie kolumny głośnikowe, musimy wziąć pod uwagę swoje preferencje muzyczne. Pamiętajmy, że głośniki wysokotonowe wstęgowe oraz miękkie kopułki tekstylne charakteryzują się dosyć miękkim jedwabnym brzmieniem w zakresie wysokich tonów, co zdecydowanie sprzyja gatunkom muzycznym takim jak: muzyka klasyczna, pop i gatunki pochodne od jazzu. Wielu producentów stosuje również kopułki metalowe, których natura jest nieco ostrzejsza, właściwa głównie dla muzyki rockowej oraz tzw. cięższego brzmienia.
Historia głośnika
Pierwszym głośnikiem był auxetophon, który został wynaleziony w 1898r. w Londynie przez Horacego Shorta. Głośnik ten miał swój debiut w 1900 r. na Wystawie Paryskiej.
Jego zadaniem było fonograficzne nadanie arii operowej z Wieży Eiffla. Maszyna była poruszana sprężonym powietrzem i podobno słychać ją było w całym Paryżu. Pierwszy dictograph – czyli głośnik elektryczny, prototyp większości dzisiejszych systemów, został skonstruowany w 1906 r., przez Millera Reese’a Hutchinsona i Kelly’ego Tunera. Elektrycznych głośników użyto publicznie po raz pierwszy we wrześniu 1912 r., kiedy firma Bell Telephone Co. we współpracy z Western Electric zainstalowała dwa chłodzone wodą nadajniki głośnikowe, induktor i dziesięć głośników w teatrze Olympic w Chicago. Ich zadaniem było wzmacnianie głosu ze sceny, ale przede wszystkim transmitowały na widownię efekty dźwiękowe spoza niej. Jako element systemu nagłaśniającego głośnik został zastosowany po raz pierwszy na początku 1913 r., kiedy gubernator stanu Oklahoma wygłosił mowę transmitowaną dla 345 osób odległych o 122 mile od miejsca nadawania. Głośnik magnetoelektryczny, który przypomina dzisiejsze modele został opatentowany w 1924 r. przez C.W. Rice’a i E.W. Kellog’a z firmy General Electric. Przełom polegał na wykorzystaniu magnesu, ruchomej cewki i membrany. Pierwsze kolumny, czyli głośniki zamknięte w obudowie opatentowano dopiero w 1958 r.
Monitor czy podłogówka
Często borykamy się z problemem wyboru między kolumną podstawkową, a podłogową. Panuje ogólne przekonanie, że do mniejszych pomieszczeń powinniśmy wybierać kolumny podstawkowe ze względu na ich wielkość. Zasada ta może mieć zastosowanie tylko w pomieszczeniach o powierzchni poniżej 10 m2. Nie każda kolumna podłogowa ma większą objętość wewnętrzną od typowych monitorów ze względu na swoją nietypową konstrukcję. Podłogówki czasem posiadają półkę ograniczającą objętość wewnętrzną do kilku litrów. Pamiętajmy, że decydując się na zakup monitorów, decydujemy się również na zakup podstawek, które niejednokrotnie zajmują dużo więcej miejsca niż kolumny podłogowe. Błędem jest postawienie monitorów na półce w regale. Specjalistyczne podstawki są zaprojektowane tak, aby separowały
kolumnę od podłoża, a nie współbrzmiały z nim, jak to ma miejsce w przypadku wspomnianej półki.
Bass-reflex
Tor bass-reflexu również nie jest obojętny. Co prawda zdarzają się konstrukcje zamknięte, jednak szkoda, że tak rzadko, bo tego typu kolumna lepiej radzi sobie z kontrolą basu. Większość kolumn jest konstrukcji otwartej, a ich port bass-reflexu skierowany jest do przodu, w podłogę lub do tyłu. W ustawieniu kolumn, zarówno tych pierwszych, jak i drugich, nie należy się specjalnie obawiać przesunięcia ich blisko ściany, jednak wentylowanie z tyłu wymusza minimalną odległość 30 cm od ściany.
Akustyka pokoju / pomieszczenia
Akustyka pomieszczenia odgrywa bardzo istotną rolę w odbiorze dźwięku przez słuchacza. W nowoczesnych pomieszczeniach, o dużych, marmurowych, płaskich i szklanych powierzchniach, pozbawionych miękkich wykończeń, tworzą się fale stojące, powodując w ten sposób liczne niepożądane odbicia dźwięku, w szczególności basu, co daje efekt chaosu dźwiękowego. Tego rodzaju właściwości akustyczne nie są najlepszą przesłanką do zakupu sprzętu muzycznego, zwłaszcza takiego z najwyższej półki.
Pamiętajmy jednak, że istnieją sposoby pozwalające dostosować do odsłuchu każde wnętrze. Oprócz rozwiązań specjalistycznych – dobieranych przez fachowców do konkretnego pomieszczenia, można zastosować również sposoby „domowe”. Materiałowe obicia mebli wypoczynkowych, zasłony, książki – to tylko niektóre elementy pochłaniające dźwięki i zapobiegające niepożądanemu rozprzestrzenianiu się fal akustycznych, a tym samym sprzyjające odkrywaniu nowego brzmienia znanych już nam płyt.
Jak słusznie zauważyłeś czynników przy wyborze odpowiedniej kolumny głośnikowej jest wiele. Powierz nam ekspertyzę w tej dziedzinie, skorzystaj z naszego doświadczenia.