wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna1 » Głośniki / Kolumny2 » Kolumny Podłogowe3 » Sonus faber Lilium
Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.  

Producenci
Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.

 
Ankieta

Czy podoba Ci się nasz sklep?

  • Tak, bardzo!
  • Średnio na jeża
  • Jest kiepski

Chmura tagów
Waluta
Sonus faber LiliumSonus faber LiliumSonus faber Lilium
Sonus faber LiliumSonus faber LiliumSonus faber Lilium
Darmowa dostawa

Sonus faber Lilium

SONUS FABER

Dostępność: Na zamówienie

Stan produktu: Nowy

Gwarancja: 60 miesięcy, realizowana przez autoryzowany centralny serwis.

Kolor wykończenia
Walnut
Walnut
Red
Red

Cena: 129 999,00 zł

Ilość: szt.
Dodaj do koszyka

dodaj do schowka

  • Opis produktu
  • marka Sonus faber
  • Zastosowanie
  • Recenzje produktu (0)

Sonus faber Lilium

Kolumna głośnikowa podłogowa

Stworzenie kolekcji Olympica, której inauguracja nastąpiła podczas edycji Hi End Show w Monachium w 2013 r., oznaczało dla firmy Sonus faber powrót do głębokich korzeni i tradycji. W 2014 roku, firma z Vicenzy powraca na Międzynarodowe Targi w Bawarii, z nowym produktem dla swojej publiczności. Sonus Faber wraca, po trzech latach, do projektowania pełnozakresowej podłogowej kolumny głośnikowej Lilium, której budowa odbywa się w oparciu o wiedzę zdobytą podczas tworzenia Aida.

alt

Innowacja i technologia
Moc i elegancja. Dynamika i muzykalność. Pełnia brzmienia i cisza. Łagodność i porywczość. Harmonia i chaos. Pozornie przeciwstawne, mocne kontrasty, które jednak mogą współistnieć w muzyce. Lilium została zaprojektowana, aby je kształtować poprzez muzykę. Jest to wyraz woli połączenia dwóch przeciwstawnych biegunów: dwóch oddzielnych tożsamości, które, mimo że działają niezależnie, współpracują ze sobą wewnątrz tej samej bryły. Stworzenie kształtu, posiadającego dwie przeciwstawne natury, było dużym wyzwaniem - zarówno z punktu widzenia technicznego, jak również i pod względem estetyki. Wszystko tak naprawdę sprowadzało się do potrzeby znalezienia nowego sposobu
połączenia dużej objętości, której wymaga wierne odtwarzanie bardzo niskich częstotliwości, ze strukturą, która odpowiada za reprodukcję głównej części pasma akustycznego. Widoczny podział pomiędzy tymi dwiema sekcjami jest podkreślony dodatkowo poprzez zastosowanie dwóch różnych materiałów: starannie przygotowane drewno orzecha na przedniej części kolumny oraz zdecydowanie bardziej miękki materiał – skóra - na tylnym panelu obudowy. Całość wyróżnia styl organiczny oraz naturalne kształty, które są charakterystyczne dla całej rodziny Lilium. Niewątpliwie uzyskane wyniki stanowią kolejny krok w zakresie badań nad stylistyką i akustyką w odniesieniu do kolumn Sonus faber.

PROJEKT W KSZTAŁCIE LIRY
Projekt nawiązujący do kształtów liry, system zmiennej grubości ścianek obudowy o potrójnych krzywiznach, realizujący funkcję tłumienia i uniemożliwiania rozprzestrzeniania się rezonansów, które są łagodnie rozrzucone na różne obszary pasma akustycznego, a do tego dodatkowo wewnętrzne ożebrowanie wzmacniające,

INFRA WOOFER
Sonus faber SW26 XT-08. Zaprojektowany przez Sonus faber przetwornik niskotonowy typu infra-woofer o średnicy 260 mm cechuje lekka membrana. W celu uzyskania maksymalnej sztywności, wykonano ją w formie kompozytowej kanapki z twardego papieru, a następnie zastosowano ją jako pasywną, amorficzną membranę bierną.

ZWROTNICA
Zwrotnicę na bazie projektu bez pików rezonansowych zoptymalizowano pod kątem odpowiedzi amplitudowo-fazowej. Celem tej decyzji było uzyskanie korzystnej odpowiedzi w domenie czasu i przestrzeni. Z kolei architektura Paracross (Paracross topology) pozwala uzyskać łagodny przebieg impedancji

WYSOKIE TONY
Przetwornik H28 XTR-04 firmy Sonus faber bazuje na technologii Arrow Point DAD (Damped Apex Dome). Jest to połączenie klasycznej kopułki i przetwornika pierścieniowego, pracujące na bazie cewki 28 mm. Przetwornik zaprojektowany jest przez Sonus faber wraz z systemem mocowania optymalizującym sprzęg mechaniczny

Specyfikacja techniczna LILIUM:
  • konstrukcja: 3.5-drożna
  • przetworniki: dynamiczne
  • głośnik wysokotonowy: 28 mm H28 XTR-04 z ruchomą cewką, system magnesu neodymowego
  • głośnik średniotonowy: 180 mm M18 XTR-04, system magnesów neodymowych, pierścienie Kellog/Goeller
  • głośnik niskotonowy: 180 mm W18XTR-16, konstrukcja kanapkowa
  • głośnik ultraniskotonowy: 260mm, konstrukcja kanapkowa, z podwójną cewką 64mm
  • bass-refleks: brak
  • podłączenie przewodów: Bi Wire (opcjonalnie podwójna para przewodów)
  • impedancja nominalna: 4 Ohm
  • podział pasma: 80 / 250 / 2500Hz
  • skuteczność: 92 db SPL (2.83V/1 m)
  • zalecana moc wzmacniacza: 100 - 800 W
  • pasmo przenoszenia: 20 - 35 000Hz
  • pasywna membrana w technologii "Zero Vibration Transmission"
  • system wentylacji obudowy: "Stealth Reflex System"
  • podział pasma: 80 Hz / 250 Hz / 2 500 Hz
  • waga netto: 106.00 kg
  • wymiary produktu: 1600 x 491 x 705 mm

Sonus faberSonus faber jest obecnie częścią portfolio produktów grupy „Fine Sounds Group“ - holdingu skupiającego takie marki jak Audio Research - lidera w produkcji i sprzedaży urządzeń audio, wysokiej jakości lamp próżniowych, oraz urządzeń tranzystorowych, Wadia Digital - jednej z pierwszych firm zajmujących się cyfrowym odtwarzaniem dźwięku najwyższej jakości, która opracowała standard stacji dokujących dla odtwarzaczy iPod oraz dla iPhone marki Aple, a także Sumiko - importera i dystrybutora najlepszych podzespołów audio w Ameryce Północnej. Ponadto, grupa Fine Sounds jest włścicielem marki McIntosh Laboratory - najważniejszego amerykańskiego producenta systemów Hi-Fi, światowego lidera w zakresie prestiżowych systemów kina domowego, a od przeszło 60-ciu lat, także lidera w zakresie najwyższej jakości systemów audio.

Firmą zarządza Pan Mauro Grange (CEO w firmie Sonus Faber oraz grupie Fine Sounds). Fine Sounds Group wraz z amerykańskimi siostrzanymi firmami, stanowi obecnie największy na świecie holding działający w segmencie wyrafinowanych i prestiżowych producentów zestawów głośnikowych i elektroniki High-End.

Ostatnią ważną inwestycją Fine Sounds jest podjęcie współpracy z firmą McIntosh. Siedziba amerykańskiego producenta znajduje się w Binghamton w stanie Nowy York. Związek Sonus faber z McIntosh jest kolejnym dowodem na to, iż strategicznym celem Fine Sounds Group jest oferowanie produktów będących najlepszymi na świecie w swojej kategorii. Holding zatrudnia obecnie 270 pracowników.
 

Zawsze wierzymy

Artyzm rzemieślniczego wykonania, technologia i wrażliwość. To trzy podstawowe wartości w Sonus faber, które realizowane są w budowanych przez firmę zestawach głośnikowych.  Stanowią one przykład doskonałości w świecie najwyższej jakości odtwarzania dźwięku. Połączenie wiedzy w zakresie obróbki drewna, tak jak to było w starożytnej sztuce wytwarzania lutni, oraz co bardziej nowoczesnych technologii w zakresie obróbki metali, jak również dalsze udoskonalanie głośników na bazie szkoły północno-europejskiej, pozwala sukcesywnie osiągać coraz to doskonalsze rezultaty.
 

HISTORIA


Październik, 2015

Il Cremonese  - nowy członek rodziny produktów serii Homage - kolumna głośnikowa, będąca rezultatem ewolucyjnego podejścia do projektu kolumny głośnikowej. Il Cremonese korzysta z  technologii znanych z zestawów Lilium oraz z innych projektów Sonus faber. Nazwa Il Cremonese jest hołdem dla Antonio Stradivariego - jednego z najsłynniejszych, świętujących w 2015 roku 300-lecie instrumentów mistrza z Cremony. Kolumny Il Cremonese zainspirowane kształtem Lilium, prezentują piękno, elegancję, minimalizm, oraz zdecydowaną formę.


Lipiec, 2015

W trzy lata po premierze kolekcji Venere powstaje projekt Venere S (-ygnatura). Uzupełnia on linię produktów marki Sonus faber i jednocześnie staje się najbardziej zaawansowanym ze wszystkich zestawów głośnikowych serii. Całkowicie zaprojektowany i ręcznie montowany we Włoszech zestaw, stanowi idealny pomost między rodziną produktów Venere oraz Olympica. Litera S w nazwie, oznacza słowo „Sygnatura“ i wskazuje na silnie przywiązanie firmy do dbałości o projekt elektroakustyczny.


Marzec, 2015

Wraz z kolekcją Chameleon, Sonus faber rozszerza swoją ofertę i kieruje się w stronę szerszego grona odbiorców. Zachowując wszystkie nienaruszalne, kultowe elementy swoich wcześniejszych projektów, prezentuje obudowy pokryte skórą, użyto także – wykonanych z aluminium - detali. Jako prawdziwą innowację można uznać, rewolucyjne z punktu widzenia Hi-End, wymienne panele boczne. ieskomplikowany system umożliwia łatwy montaż i wymianę kolorowych okładzin, umożliwia także adaptację i kolorystyczne dopasowanie do wzornictwa mebli lub dostosowanie kolorystyki zestawów do własnego nastroju!


Maj, 2014

Wystawa Hi-End w Monachium w 2014 roku to moment, w którym firma Sonus Faber pokazuje światu premierowy zestaw Lilium. Sonus faber powraca, po trzech latach z projektem nowego, pełnozakresowego zestawu podłogowego klasy Hi-End. Zbudowany jest on na bazie wiedzy zdobytej przy tworzeniu modelu Aida. Lilium zostały zaprojektowane tak, aby odzwierciedlać wielkie kontrasty, jakie potrafi wyrażać muzyka. Projekt jest przejawem determinacji w zakresie syntezy dwóch przeciwstawnych elementów, dwóch oddzielnych tożsamości, które pomimo, iż działają niezależnie, współgrają w ramach jednego, nawiązującego do organicznej stylistyki naturalnego kształtu.


Marzec, 2014

Prezentując publicznie nowy produkt - zestawy Ex3ma, Sonus faber chce uczcić 30 lat swojej historii. Firma składa w ten sposób hołd swojej ikonie i jednemu z swoich najbardziej znanych projektów - kolumnom Extrema. Nowa Ex3ma, pozostając w doskonałej harmonii z pierwotnym projektem i ideami, które przyświecały narodzinom tej konstrukcji, integrują najnowsze zdobycze technologii, oraz badania w zakresie elektroakustyki, projektowania oraz zastosowanych materiałów.


Wrzesień, 2013

Prestiżowa seria produktów Sonus faber Homage  znajduje swoje zwieńczenie w postaci zestawu Homage Vox. Zaprojektowany specjalnie głośnik centralny, dopasowano do potrzeb całej serii. W nowej kolumnie zawarto zarówno technologie, jak i stylistykę wykończenia wzorowaną na kolumnach Amati i Guarneri. Seria uwzględnia potrzeby szerokiego grona miłośników systemów kina domowego.


Maj, 2013

Podczas wystawy Hi-End w Monachium, Sonus faber przygotował światową premierę zestawu Olympica. Nowa seria głośników, jest wyrazem zdecydowanego powrotu firmy do tradycji. Naturalne drewno, skóra i aluminium to materiały, które charakteryzują tę serię produktów i podkreślają jej związek z przeszłością. Zaprojektowany w laboratoriach Sonus faber, nowy przetwornik, jest dowodem na ewolucję firmy, która dumnie spogląda w przyszłość.


Sierpień, 2012

Światowa premiera nowej linii produktów Venus. Sześć zestawów głośnikowych, które zaprojektowana tak, aby stanowiły także punkt odniesienia dla produktów spoza własnej kategorii. Venus to kolumny przeznaczone dla wszystkich rynków, konkurencyjne i będące w stanie zadowolić zarówno miłośników stereo, jak i miłośników  systemów wielokanałowych i kina domowego. Wszystko stworzono według zasady łączącej wysoką jakość z przyjemnością słuchania muzyki.


2012

Wartości, które już wcześniej zmaterializowano w zestawach Amati Futura i Guarneri evolution, odnajdujemy w modelu Aida - najnowszym flagowym produkcie Sonus faber. Kolumnę charakteryzuje nowe podejście,  zaczerpniętej z modelu Lyra, formy. Adia jest dowodem na pracę i wysiłek zespołu Sonus faber. Zestaw pokazuje jednocześnie, rozwój i ewolucję firmy i nadal jedną z najważniejszych wartości Sonus faber, jaką jest tradycja. Aida to także swoista synteza łącząca historię z technologiczną


2011

Pojawiają się Amati futura oraz Guarneri evolution. Zestawy są spadkobiercami bogactwa postępu i dotychczasowych doświadczeń Sonus faber. To początek nowego rozdziału w historii firmy Sonus faber, w którym tradycyjne rzemiosło i nowoczesna technologia przenoszą  ja na kolejny poziom ekspresji. Pojawiają się ważne innowacje oraz nowa konstrukcja i materiały. Zaczynają one być od tego momntu wykorzystywane w najwyższych modelach zestawów głośnikowych. Avional - stosowane w przemyśle lotniczym aluminium powlekane niklem, wykonana ze szlachetnego drewna profilowana obudowa oraz skórzane elementy wykończeniowe. Zestaw pozwala na reprodukcję dźwięku, którego brzmienie jest sugestywne i zmysłowe, a jednocześnie kompletne, materializujące się i wręcz namacalne.


2010

Pojawia się nowy, flagowy produkt marki Sonus faber. Prezentacja odbywa się podczas imprezy w pięknej scenerii Palazzo Grassi w Wenecji. Model Venice to bez wątpienia najbardziej ambitna z kolumn głośnikowa w historii marki. Jej powstaniu towarzyszyła największa inwestycja w zakresie badań i rozwoju.


2009

Firma zawsze koncentrowała się na badaniach i ufnie spoglądała w przyszłość – są to prawdziwe powody narodzin marki „Sonus faber“ oraz okazja, aby zainwestować czas i środki w cel, który wzniesie firmę na nowe szczyty i pozwoli stworzyć nowe punkty odniesienia dla jakości w skali całej branży. Projekt zainspirowany przez Lira, o imponującej zawartości rozwiązań technologicznych, elektroakustycznych i konstrukcyjnych. W trakcie jej rozwoju przygotowano trzy międzynarodowe patenty. Jest to zdecydowanie najbardziej ambitny, będący jednocześnie punktem zwrotnym i punktem absolutnego odniesienia dla przyszłości, projekt firmy Sonus faber.


2008

Dział Badawczo-rozwojowy, po uwzględniniu potrzeb grupy zadowolonych klientów produktów Sonus Faber, zaczyna rozwijać gamę produktów o dużo mniejszych rozmiarach. Powstaje seria Toy. Wkrótce pojawia się także zestaw Liuto, który staje się punktem odniesienia dla wszelkich zestawów głośnikowych ze średniej półki. Firma nie rezygnuje  z jakości przekazu akustycznego i walorów konstrukcyjnych - głównych atrybutów, charakteryzujących produkty Sonus faber.


2007

Sonus faber prezentuje model Elipsa - nowy flagowy produkt z serii Cremona. Odnajdujemy w nim efekty doświadczń i badań, które nawiązują do prac  Antonio Stradivariego. Mniejsza obudowa lepiej dostosowuje się do potrzeb szerszego grona słuchaczy.


2004

Po czterech latach prac publiczność wita nowy flagowy produkt Sonus faber - zestaw Stradivari Homage. Jego proste boki jeszcze bardziej przypominają skrzypce. Ten poprzedzony badaniami i uznaniem tworzących w Cremonie mistrzów lutnictwa, uzupełnia i umacnia ambicje firmy w zakresie utożsamiania kolumny głośnikowej z instrumentem muzycznym.


2002

Dalsza analiza prac i dzieł mistrzów lutnictwa przyczynia się do stworzenia serii Amati Homage. Zestawy te stanowią połączenie wszystkiego, co było do tej pory wytwarzano ręcznie, łącząc sztukę włoskiego lutnictwa z doświadczeniami producentów z Europy północnej.


1998

Dalsza analiza prac i dzieł mistrzów lutnictwa przyczynia się do stworzenia serii Amati Homage. Zestawy te stanowią połączenie wszystkiego, co było do tej pory wytwarzano ręcznie, łącząc sztukę włoskiego lutnictwa z doświadczeniami producentów z Europy północnej.


1993

Guarneri Homage to kolejny produkt, będący przykładem pogłębionych badań dotyczących artyzmu lutników z Cremony. Unikalna, zainspirowana kształtem lutni obudowa, naśladowana jest po dziś dzień przez wielu firm z całego świata.


1991

Po narodzinach modeli Minima (1984), Electa (1986) i Electa Amator (1987), prezentowano zestaw Extrema – jedną z najbardziej muzykalnych i jednocześnie niezwykle zaawansowanych  technologicznie i kolumn głośnikowych na świecie.


1983

25-ty Marca 1983, Sonus faber staje się spółką. Produkcja, ogranicza się do różnych wersji modelu Parva i odbywa się w małym warsztacie w Monteviale, na wzgórzach rozciągających się na północ od miasteczka Vicenza. Jest to miejsce, w którym z rzemieśniczym pietyzmem produkowane są pierwsze monitory Sonus faber, monitory które szybko stały się punktem odniesienia dla miłośników wiernie odtwarzanej muzyki oraz dziennikarzy, którym nie umknęły pierwsze oznaki narodzin nowej jakości.


1980

Stworzono, nawiązujący wprost do prac Leonardo da Vinci projekt o nazwie Snail. Jest to głośnik, który następnie ewoluował do  skonstruowanego w 1982 roku modelu Parva, Był to pierwszy monitor w historii firmy Sonus faber: 2-drożny, w solidnej obudowie z drewna, a zarazem jeden z pierwszych w tej kategorii, który wykorzystywał głośnik niskotonowy z kewlarową membraną.

alt

✅ Kolumna podłogowa jak sama nazwa wskazuje przeznaczona jest do ustawienia na podłodze i nagłośnienia pomieszczeń powyżej 18m2.
Z uwagi na swoją kubaturę skrzyni, powierzchnię większą od klasycznego monitora podstawkowego, prezentuje znacznie większy zakres basu, co przekłada się na pełniejsze wypełnienie dźwiękiem w zakresie uzupełnienia całego pasma.
Kolumna podłogowa wykonana jest zwykle w konstrukcji otwartej, z portem wentylowania skierowanym do przodu lub tyłu oraz zamknięta, która jest lekarstwem na niedociągnięcia akustyki pomieszczenia. Konstrukcja zamknięta kolumny podłogowej jest niezwykle skomplikowana i tym samym droższa w produkcji, jednak ostatecznie w klasycznym domowym pokoju odsłuchowym może stanowić rozwiązanie szyte na miarę.

✅ Stosowania jest zarówno w profesjonalnych systemach stereo jak i wielokanałowych systemach kina domowego jako głośniki frontowe odgrywające najważniejszą rolę w systemie kinowym.
 

Kolumna głośnikowa podstawą dobrego brzmienia


Obudowy niejednokrotnie wykonane są z takich materiałów jak marmur, szkło lub różnego rodzaju włókna węglowe, jednak są to rozwiązania bardzo kosztowne, nie tylko pod względem wartości materiału, z jakiego wykonana jest obudowa kolumny.


Dobrze skonfigurowany system audio to taki, którego jakość w równym stopniu determinują trzy elementy: kolumny, źródło dźwięku i wzmacniacz. Zwyczajowo została przyjęta reguła podobnych cen. Po 30% wartości przypada na kolumny, wzmacniacz i źródło, 10% to okablowania. Już w tym miejscu musimy obalić ten mit. W takim razie, gdzie leży granica optymalnego podziału kosztów zakupu? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy pamiętać o kilku zaleceniach ogólnych. Bezwzględnie pierwszą i najważniejszą zasadą jest rozpoczęcie budowy sytemu od zakupu kolumn, ponieważ to one, wraz z naszym pomieszczeniem, w największym stopniu wpływają na brzmienie i jakość dźwięku zestawu audio. Kolumny droższe nie muszą być wcale lepsze. Pamiętajmy również, że na każdym etapie poszukiwań kolumn warto robić bezpośrednie porównanie, nie ograniczając się wyłącznie do urządzeń w określonej cenie. I to właśnie na doborze odpowiednich kolumn skupimy się w tym artykule.
 

Budowa i design kolumny głośnikowej


Większość z nas jest wzrokowcami. Duża część producentów wykorzystuje ten fakt przy tworzeniu designu kolumn. Obudowy niejednokrotnie wykonane są z takich materiałów jak marmur, szkło lub różnego rodzaju włókna węglowe, jednak są to rozwiązania bardzo kosztowne, nie tylko pod względem wartości materiału, z jakiego wykonana jest obudowa kolumny, ale przede wszystkim z uwagi na właściwości akustyczne danego materiału. Weźmy na przykład fortepian, kontrabas, skrzypce – dlaczego wykonane są z drewna? Odpowiedź jest oczywista. To właśnie drewno jest najlepszym materiałem do stworzenia idealnego instrumentu. Pamiętajmy, że kolumna głośnikowa nie jest niczym innym jak instrumentem przetwarzającym impuls elektryczny w dźwięk. Oczywiście, gatunek drewna nie jest obojętny dla wartości akustycznej, stąd wielu producentów stosuje jego szlachetne gatunki. Jednak nadal najczęściej wykorzystywanym materiałem jest płyta MDF pokrywana fornirem lub naturalną okleiną. Patrząc na kolumnę, często instynktownie wyobrażamy sobie jej brzmienie. Bierzemy pod uwagę wiele czynników, jednak najważniejszym z nich jest wygląd samego głośnika. W Polsce panuje kult pewnych wybranych marek głośników. Utarła się zasada, że przetworniki proponowane przez jednego ze skandynawskich producentów są „idealne”, a kolumny zbudowane w ich oparciu są wręcz mistrzostwem świata. Ten schemat myślenia jest jednak błędny. Zakłada on, iż najważniejszym elementem, jaki powinniśmy brać pod uwagę przy satysfakcji z odsłuchu, jest jakość użytych głośników.
To banalne uproszczenie wynika z naszej niewiedzy.

alt
 

Preferencje


Wybierając odpowiednie kolumny głośnikowe, musimy wziąć pod uwagę swoje preferencje muzyczne. Pamiętajmy, że głośniki wysokotonowe wstęgowe oraz miękkie kopułki tekstylne charakteryzują się dosyć miękkim jedwabnym brzmieniem w zakresie wysokich tonów, co zdecydowanie sprzyja gatunkom muzycznym takim jak: muzyka klasyczna, pop i gatunki pochodne od jazzu. Wielu producentów stosuje również kopułki metalowe, których natura jest nieco ostrzejsza, właściwa głównie dla muzyki rockowej oraz tzw. cięższego brzmienia.

 

Historia głośnika

Pierwszym głośnikiem był auxetophon, który został wynaleziony w 1898r. w Londynie przez Horacego Shorta. Głośnik ten miał swój debiut w 1900 r. na Wystawie Paryskiej.
Jego zadaniem było fonograficzne nadanie arii operowej z Wieży Eiffla. Maszyna była poruszana sprężonym powietrzem i podobno słychać ją było w całym Paryżu. Pierwszy dictograph – czyli głośnik elektryczny, prototyp większości dzisiejszych systemów, został skonstruowany w 1906 r., przez Millera Reese’a Hutchinsona i Kelly’ego Tunera. Elektrycznych głośników użyto publicznie po raz pierwszy we wrześniu 1912 r., kiedy firma Bell Telephone Co. we współpracy z Western Electric zainstalowała dwa chłodzone wodą nadajniki głośnikowe, induktor i dziesięć głośników w teatrze Olympic w Chicago. Ich zadaniem było wzmacnianie głosu ze sceny, ale przede wszystkim transmitowały na widownię efekty dźwiękowe spoza niej. Jako element systemu nagłaśniającego głośnik został zastosowany po raz pierwszy na początku 1913 r., kiedy gubernator stanu Oklahoma wygłosił mowę transmitowaną dla 345 osób odległych o 122 mile od miejsca nadawania. Głośnik magnetoelektryczny, który przypomina dzisiejsze modele został opatentowany w 1924 r. przez C.W. Rice’a i E.W. Kellog’a z firmy General Electric. Przełom polegał na wykorzystaniu magnesu, ruchomej cewki i membrany. Pierwsze kolumny, czyli głośniki zamknięte w obudowie opatentowano dopiero w 1958 r.
 

Monitor czy podłogówka


Często borykamy się z problemem wyboru między kolumną podstawkową, a podłogową. Panuje ogólne przekonanie, że do mniejszych pomieszczeń powinniśmy wybierać kolumny podstawkowe ze względu na ich wielkość. Zasada ta może mieć zastosowanie tylko w pomieszczeniach o powierzchni poniżej 10 m2. Nie każda kolumna podłogowa ma większą objętość wewnętrzną od typowych monitorów ze względu na swoją nietypową konstrukcję. Podłogówki czasem posiadają półkę ograniczającą objętość wewnętrzną do kilku litrów. Pamiętajmy, że decydując się na zakup monitorów, decydujemy się również na zakup podstawek, które niejednokrotnie zajmują dużo więcej miejsca niż kolumny podłogowe. Błędem jest postawienie monitorów na półce w regale. Specjalistyczne podstawki są zaprojektowane tak, aby separowały
kolumnę od podłoża, a nie współbrzmiały z nim, jak to ma miejsce w przypadku wspomnianej półki.
 

Bass-reflex


Tor bass-reflexu również nie jest obojętny. Co prawda zdarzają się konstrukcje zamknięte, jednak szkoda, że tak rzadko, bo tego typu kolumna lepiej radzi sobie z kontrolą basu. Większość kolumn jest konstrukcji otwartej, a ich port bass-reflexu skierowany jest do przodu, w podłogę lub do tyłu. W ustawieniu kolumn, zarówno tych pierwszych, jak i drugich, nie należy się specjalnie obawiać przesunięcia ich blisko ściany, jednak wentylowanie z tyłu wymusza minimalną odległość 30 cm od ściany.

alt
 

Akustyka pokoju / pomieszczenia


Akustyka pomieszczenia odgrywa bardzo istotną rolę w odbiorze dźwięku przez słuchacza. W nowoczesnych pomieszczeniach, o dużych, marmurowych, płaskich i szklanych powierzchniach, pozbawionych miękkich wykończeń, tworzą się fale stojące, powodując w ten sposób liczne niepożądane odbicia dźwięku, w szczególności basu, co daje efekt chaosu dźwiękowego. Tego rodzaju właściwości akustyczne nie są najlepszą przesłanką do zakupu sprzętu muzycznego, zwłaszcza takiego z najwyższej półki.
Pamiętajmy jednak, że istnieją sposoby pozwalające dostosować do odsłuchu każde wnętrze. Oprócz rozwiązań specjalistycznych – dobieranych przez fachowców do konkretnego pomieszczenia, można zastosować również sposoby „domowe”. Materiałowe obicia mebli wypoczynkowych, zasłony, książki – to tylko niektóre elementy pochłaniające dźwięki i zapobiegające niepożądanemu rozprzestrzenianiu się fal akustycznych, a tym samym sprzyjające odkrywaniu nowego brzmienia znanych już nam płyt.


Jak słusznie zauważyłeś czynników przy wyborze odpowiedniej kolumny głośnikowej jest wiele. Powierz nam ekspertyzę w tej dziedzinie, skorzystaj z naszego doświadczenia.

Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz swoją opinię produktu, gdyż każdy może być recenzentem, Ty również!

Pozostałe produkty z kategorii
Focal Aria 926

Focal Aria 926

4 499,00 zł
DALI OPTICON 6

DALI OPTICON 6

3 799,00 zł
alt
© K2 Audio 2019 | WARSZAWA - KATOWICE - KRAKÓW | znaki towarowe należą do ich właścicieli
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl