Kolumny głośnikowe o kwadratowym kształcie od zawsze borykały się problemami wynikającymi z ich konstrukcji. Wyzwaniem dla inżynierów jest wykorzystanie możliwości tkwiących w znanym kształcie i dokonanie tego co jest niemożliwe w przypadku urządzeń o zaokrąglonych ściankach. Dzięki przekształceniu słabości w mocny punkt, udało się pokonać odwieczny problem tego rodzaju głośników – fale odbijające się od tylnej ścianki. Zastosowano w SQUARE ONE bowiem A.B.R., czyli bierną membranę pochłaniająca do 75% fal docierających do tylnej części obudowy.
Rozwiązanie takie ma wiele korzyści. Po pierwsze, w sposób natychmiastowy ogranicza największą bolączkę zamkniętych konstrukcji kolumn, nadmierną emisję energii w kierunku tylnej strony urządzenia. Po drugie, precyzja budowy A.B.R umożliwia dokładniejsze wykorzystanie energii, która normalnie ulega bezpowrotnej utracie. Dzięki jej spożytkowaniu powstaje lepszej jakości dźwięk w zakresie tonów niskich i średnich. Po trzecie, dzięki wyeliminowaniu w SQUARE ONE portu bass-refleksu zanika problem szumów wydobywających się z niego, w przypadku ustawienia kolumny blisko ściany pomieszczenia. Po czwarte, na etapie tworzenia urządzenia, istnieje możliwość dokładnego ustawienia poziomu pracy A.B.R. i dostosowania go do miejsca, w którym będzie pracował (blisko lub daleko od ścian). Dzięki temu znika problem nadmiernej emisji dźwięków niskotonowych.
„Kiedy pomyślimy o kolumnach Wilson Benesch od razu pojawią się skojarzenia ze słowami: kosztowne, karbon i obudowy o zakrzywionych krawędziach. Takie są bowiem od lat produkty wytwarzane przez tą firmę. Jednakże, od pewnego czasu pojawiło się zapotrzebowanie na tańsze kolumny, które stworzyłyby podstawową serię głośników. Tak narodziła się linia Square.
Kolumny zostały wykonane z drewna, jednak większą część tylnej ścianki zajmuje membrana głośnika pasywnego. Rozwiązanie to nie tylko powoduje odpowiednie dostrojenie niskich tonów, ale także niweluje większość szkodliwej energii emitowanej przez głośnik średnio-niskotonowy.
Efektem jest czystszy i bardziej szczegółowy dźwięk.
Square One to niewielkie kolumny podstawkowe, które brzmią podobnie do swoich większych braci, bowiem posiadają one takie same głośniki i zwrotnicę. ‘’Jedynki’’ są nadzwyczaj dynamicznymi i szybkimi kolumnami. Oczywiście istnieją pewne ograniczenia w reprodukcji niskich tonów spowodowane ich wielkością, jednak po umieszczeniu blisko ściany otrzymujemy wyjątkowo solidny i mocny dźwięk.
Ich prezentacja obrazu dźwiękowego jest wyważona - każdy rodzaj muzyki jest równie dobrze odtwarzany. Rock z potęgą a symfonia Mahlera brzmi, w pozytywnym tego słowa znaczeniu, majestatycznie. Podsumowując należy stwierdzić, iż byłoby się głupcem kupując głośniki za 1500 funtów i pomijając jednocześnie odsłuch Square One. Te kolumny naprawdę wymagają posłuchania.”
Właściwie wszystkie półkowe zestawy głośnikowe nie posiadają membran biernych, tak jak to nieraz bywa w większych kolumnach podłogowych oraz subwooferach. Wyjątkiem jest niewielka konstrukcja oferowana przez angielską firmę Wilson Benesch. To model Square One Seria 2, który zapewne będzie natchnieniem dla wielu konstruktorów do tworzenia projektów bardziej odbiegających od standardów.
W tym niewielkim pudełku Square One, o objętości 10 litrów, umieszczono:
– wysokotonowy głośnik z jedwabną kopułką o średnicy 25 mm, stworzoną specjalnie dla Wilson Benesch, prawdopodobnie przez Scan Speaka,
– 7-calowy głośnik średnio-niskotonowy stworzony według autorskiej technologii Tactic,
– tylną membranę bierną ABR (Assisted Bass Radiator) o średnicy 170 mm, i tak samo jak powyższy głośnik, z membraną wykonaną z włókna węglowego, ale zamontowanej na wklęsłym zawieszeniu.
Ten pasywny radiator ma za zadanie zwiększenie powierzchni promieniowania dźwięku, w tym przypadku do tyłu, a także obniżenie pasma przenoszenia zestawu głośnikowego i zwiększenie jego efektywności w obszarze niskich tonów. Dla niego producent nie dostarcza ochronnej maskownicy. Poniżej, również na tylnej ścianie, znajduje się terminal z 4 złączami wykonanymi ze stopu miedzi pokrytej galwanicznie warstwą rodu.
Pod spodem, czyli w bardzo nietypowym, dla tej wielkości kolumn, miejscu zamontowano otwory dwóch tuneli bass-refleks. By dźwięk mógł swobodnie wydobywać się z nich standardowo kolumny Square One wyposażone są w ogromne śruby mające spełniać rolę nóżek.
Zwrotnica z podziałem częstotliwości 5 kHz jest nieskomplikowana: drugiego rzędu dla tweetera i pierwszego rzędu dla głośnika niskotonowego. Wewnętrzne okablowanie to przewody wielożyłowe z posrebrzanej miedzi w izolacji z PTFE.
Uwagę zwraca solidna, ciężka, wysokiej jakości obudowa, którą producent oferuje aż w 12 odmianach wykończenia:
– połysk: Piano Black, White, Red Tulip, Red Birds Eye, Birds Eye Maple, Burr Walnut, Ebonised Walnut, Walnut, Zebrano
– mat: Natural Cherry, Maple, Oak
What HIFI
„Po dłuższym rozgrzaniu, kolumny te są w stanie zaprezentować dźwięk powodujący mimowolne otarcie ust. Są one nieprawdopodobnie szybkie, reagując na dźwięki z zapierającą dech w piersiach gwałtownością. Dynamika to kolejny mocny punkt. Sprawdzają się nie tylko w wymagających utworach symfonicznych, ale i przy odtwarzaniu emocji zawartych w głosie śpiewaków czy w tonach różnych instrumentów. Wynikiem tego są kolumny, które potrafią dotrzeć do serca odtwarzanej muzyki.
Są one błogosławieństwem dla osób, które nie chcą, aby ich sprzęt zdominował wnętrze mieszkania. Jako jedyne w teście dobrze grały, gdy były ustawione blisko ściany pokoju. Square One zapewniają za niższą niż dotychczas cenę dźwięk klasy High-End.”
What HIFI
Specyfikacja Wilson Benesch SQUARE ONE: